
Doskonale nadaje się do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Diagnoza ta posiada wystandaryzowane pomoce do badania i precyzyjnie sformułowane pytania. Wszystkie części diagnozy posiadają odpowiednie formularze do wykreślania profilu rozwoju celem stworzenia czytelnego graficznego wykresu. Diagnoza PEP-R opiera się na założeniu Lwa Wygotskiego o tzw. sferze najbliższego rozwoju. Określa ona, czego dziecko jest w stanie się nauczyć w najbliższym czasie Są to umiejętności, które dziecko obecnie wykonuje z pomocą osoby dorosłej, po demonstracji lub z podpowiedzią. W tej właśnie sferze mieszczą się potencjalne możliwości dziecka, które po zdiagnozowaniu wykorzystuje się w pracy terapeutyczno – edukacyjnej.
Diagnozę PEP-R powinno się aktualizować raz do roku sprawdzając postępy dziecka i określając jego nowe możliwości. Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) zawiera 174 zadania, ocenia poziom rozwoju dziecka w 7 sferach Skali Rozwoju:
- naśladowanie,
- percepcja,
- motoryka mała,
- motoryka duża,
- koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- funkcje poznawcze,
- komunikacja (mowa bierna i czynna ).


Umożliwia także diagnozę zachowań dziecka (Skala Zachowań ) tzn.:
- nawiązywanie kontaktów,
- zainteresowanie zabawą i przedmiotami,
- reakcję na bodźce i mowę.
Dla kogo diagnoza?
PEP-R jest wykorzystywany jako diagnoza funkcjonalna dziecka. Przeznaczony jest on dla dzieci funkcjonujących na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku od 6 miesięcy do 7 lat. Można go również stosować w diagnozie dzieci do 12 roku życia, jeżeli istnieje podejrzenie, że niektóre funkcje rozwojowe są poniżej poziomu siódmego roku życia. Najczęściej testu używa się podczas diagnozy dziecka z:
- zaburzeniami w rozwoju oraz komunikacji,
- ze spektrum autyzmu,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- Zespołem Downa.
