Logorytmika to program ćwiczeń muzyczno-ruchowych, realizowanych z dziećmi z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania oraz z upośledzonym słuchem lub wzrokiem, ściśle podporządkowanych terapii logopedycznej, zwłaszcza korekcji elementów fonicznych wypowiedzi w obu płaszczyznach: segmentalnej i suprasegmentalnej. Logorytmika jest więc swoistą formą połączenia rytmiki i terapii logopedycznej. Wykorzystuje bowiem możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową dziecka w ścisłym połączeniu z metodologią pracy logopedycznej. Zajęcia muzyczno – ruchowe mają za zadanie przede wszystkim uwrażliwienie dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy, tj. rytm, melodię, tempo, dynamikę i barwę dźwięku. Logorytmika wyrosła w dużej mierze z założeń rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (1865-1950) oraz metody Carla Orffa (1895-1982), który za podstawę swej koncepcji obrał syntezę słowa, muzyki i ruchu. 

Zadaniem ćwiczeń muzyczno-rytmicznych jest wprowadzenie tzw. wewnętrznego ładu i uporządkowania, właśnie poprzez harmonijnie uporządkowany ruch i emocje wypływające z percepcji muzyki. Ćwiczenia rytmiczne zachęcają dziecko do wykonywania ruchów ekonomicznych i uporządkowanych, uczą jednocześnie umiejętności samoopanowania. Wymaga to ogromnej aktywności podejmowanej czynności, a przede wszystkim ćwiczenia, niekiedy wielokrotnych powtórzeń tych samych czynności ruchowych. Zabawy muzyczno-ruchowe kształcąc ruchy całego ciała (makroruchy), wpływają pośrednio na usprawnianie narządów mownych (mikroruchy), gdyż ułatwiają ich ćwiczenie.

Cel zajęć:

  • usprawnieniem dzieci z zaburzeniami mowy, wymagających jednocześnie terapii ruchowej, słuchowej i słuchowo-ruchowej,
  • uwrażliwienie dzieci na muzyczne elementy mowy,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchu,
  • wyrabianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • stymulowanie do sprawniejszego myślenia,
  • kształcenie takich cech charakteru, jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność, poczucie odpowiedzialności, umiejętność współdziałania w grupie
  • rozwijanie samooceny dziecka, poprzez wzrost zaufania do siebie,
  • rozwój zdolności muzycznych i kształcenie języka muzycznego małego dziecka,
  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • rozwój poczucia rytmu,
  • rozwój wrażliwości słuchowej,
  • rozwijanie głosu, doskonalenie umiejętności śpiewania.

Dla kogo logorytmika?

  • dzieci ze spektrum autyzmu,
  • dzieci z Zespołem Aspergera,
  • dzieci, przejawiających trudności w rozumieniu schematu własnego ciała, rozumienia zależności występujących w otaczającej go przestrzeni,  
  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy,
  • dzieci z wadami wymowy,
  • dzieci przejawiających trudności w kontroli emocji,
  • dzieci nadpobudliwych psychoruchowo,
  • dzieci z zaburzeniami zachowania,
  • dzieci nieśmiałych, skrytych, mających trudności w relacjach z innymi osobami,
  • dzieci, które nie radzą sobie ze stresem,
  • dzieci niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie.
  • dzieci odczuwających przewlekły ból (muzyka łagodzi napięcia).

Zadzwoń do nas

+48 833 077 969 lub +48 530 406 872

Odwiedź nas

Napisz do nas