Diagnoza Psychoedukacyjna (PEP-R)

Doskonale nadaje się do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Diagnoza ta posiada wystandaryzowane pomoce do badania i precyzyjnie sformułowane pytania. Wszystkie części diagnozy posiadają odpowiednie formularze do wykreślania profilu rozwoju celem stworzenia czytelnego graficznego wykresu. Diagnoza PEP-R opiera się na założeniu Lwa Wygotskiego o tzw. sferze najbliższego rozwoju. Określa ona, czego dziecko jest w stanie się nauczyć w najbliższym czasie Są to umiejętności, które dziecko obecnie wykonuje z pomocą osoby dorosłej, po demonstracji lub z podpowiedzią. W tej właśnie sferze mieszczą się potencjalne możliwości dziecka, które po zdiagnozowaniu wykorzystuje się w pracy terapeutyczno – edukacyjnej.

Diagnozę PEP-R powinno się aktualizować raz do roku sprawdzając postępy dziecka i określając jego nowe możliwości.

Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) zawiera 174 zadania, ocenia poziom rozwoju dziecka w 7 sferach Skali Rozwoju:

  • naśladowanie,
  • percepcja,
  • motoryka mała,
  • motoryka duża,
  • koordynacja wzrokowo – ruchowa,
  • funkcje poznawcze,
  • komunikacja (mowa bierna i czynna).

Umożliwia także diagnozę zachowań dziecka (Skala Zachowań ) tzn.:

  • nawiązywanie kontaktów,
  • zainteresowanie zabawą i przedmiotami,
  • reakcję na bodźce i mowę.

Dla kogo diagnoza?

PEP-R jest wykorzystywany jako diagnoza funkcjonalna dziecka. Przeznaczony jest on dla dzieci funkcjonujących na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku od 6 miesięcy do 7 lat. Można go również stosować w diagnozie dzieci do 12 roku życia, jeżeli istnieje podejrzenie, że niektóre funkcje rozwojowe są poniżej poziomu siódmego roku życia. Najczęściej testu używa się podczas diagnozy dziecka z:

  • zaburzeniami w rozwoju oraz komunikacji,
  • ze spektrum autyzmu,
  • niepełnosprawnością intelektualną,
  • Zespołem Downa.

Zadzwoń do nas

+48 663 551 294 lub +48 536 517 740