Rozmowa z rodzicami jest dla nas niezwykle ważna. Codziennie wymieniamy z rodzicami informacje, które dotyczą dziecka, a także całej rodziny. Omawiamy możliwości, sukcesy, mocne strony dziecka a także trudności dziecka, z którym zmaga się na co dzień i możliwe sposoby poradzenia sobie z nimi. Rodzice uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu trudności związanych z dzieckiem, jego rozwojem, sposobami pracy. To rodzic zna najlepiej swoje dziecko. Wierzymy, że współpraca z rodziną dziecka, może przynieść największe efekty terapii.
Cele współpracy:
- Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem (wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem). - Wspomaganie w zakresie umiejętności obserwowania dziecka i odpowiedniej interpretacji zachowań oraz prawidłowej reakcji na te zachowania.
- Zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez psychologa, neurologopedę, pedagoga i terapeutę z dzieckiem.
- Poradnictwo w zakresie sposobów prowadzenia ćwiczeń z dzieckiem, udzielanie wskazówek i zaleceń dotyczących postępowania z dzieckiem.
- Udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem.
- Przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu.
- Wskazywanie form pomocy z jakich mogą korzystać rodzice.
- Wzbogacanie wiedzy specjalistycznej u rodzica, poprzez polecanie odpowiedniej bibliografii, stron WWW, na temat zaburzeń rozwojowych dotyczących dziecka.
- Przepływ informacji w obu kierunkach dotyczący aktualnych trudności dziecka i sposobów radzenia sobie z nimi.
Jak realizujemy powyższe cele?
- Codzienne rozmowy z rodzicami,
- Zebrania z wychowawcą grupy organizowane raz na 2-3 miesiące, na których omawiane są miesięczne plany pracy dydaktycznej, cele terapeutyczne ustalone dla całej grupy, sukcesy i trudności poszczególnych dzieci, wydarzenia i uroczystości przedszkolne planowane na najbliższe miesiące,
- Konsultacje indywidualne dla rodziców i osób współpracujących z dzieckiem organizowane raz na 2 miesiące (w razie potrzeby częściej). Konsultacje mają charakter indywidualnych spotkań rodziców ze specjalistami prowadzącymi zajęcia indywidualne z dzieckiem (psychologiem, neurologopedą, pedagogiem, terapeutą ręki oraz terapeuta integracji sensorycznej). Na konsultacjach przedstawiamy program terapeutyczny, omawiamy bieżące cele i kierunki pracy z dzieckiem, sukcesy i trudności a także omawiamy poszczególne ćwiczenia, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu.
- Warsztaty organizowane średnio raz na 1-2 miesiące.