Logorytmika

Czym jest logorytmika?

Logorytmika to program ćwiczeń muzyczno-ruchowych, realizowanych z dziećmi z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania oraz z upośledzonym słuchem lub wzrokiem, ściśle podporządkowanych terapii logopedycznej, zwłaszcza korekcji elementów fonicznych wypowiedzi w obu płaszczyznach: segmentalnej i suprasegmentalnej. Logorytmika jest więc swoistą formą połączenia rytmiki i terapii logopedycznej. Wykorzystuje bowiem możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową dziecka w ścisłym połączeniu z metodologią pracy logopedycznej. Zajęcia muzyczno – ruchowe mają za zadanie przede wszystkim uwrażliwienie dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy, tj. rytm, melodię, tempo, dynamikę i barwę dźwięku. Logorytmika wyrosła w dużej mierze z założeń rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (1865-1950) oraz metody Carla Orffa (1895-1982), który za podstawę swej koncepcji obrał syntezę słowa, muzyki i ruchu.

Zadaniem ćwiczeń muzyczno-rytmicznych jest wprowadzenie tzw. wewnętrznego ładu i uporządkowania, właśnie poprzez harmonijnie uporządkowany ruch i emocje wypływające z percepcji muzyki. Ćwiczenia rytmiczne zachęcają dziecko do wykonywania ruchów ekonomicznych i uporządkowanych, uczą jednocześnie umiejętności samoopanowania. Wymaga to ogromnej aktywności podejmowanej czynności, a przede wszystkim ćwiczenia, niekiedy wielokrotnych powtórzeń tych samych czynności ruchowych. Zabawy muzyczno-ruchowe kształcąc ruchy całego ciała (makroruchy), wpływają pośrednio na usprawnianie narządów mownych (mikroruchy), gdyż ułatwiają ich ćwiczenie.

Cel zajęć:

  • usprawnieniem dzieci z zaburzeniami mowy, wymagających jednocześnie terapii ruchowej, słuchowej i słuchowo-ruchowej,
  • uwrażliwienie dzieci na muzyczne elementy mowy,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchu,
  • wyrabianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • stymulowanie do sprawniejszego myślenia,
  • kształcenie takich cech charakteru, jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność, poczucie odpowiedzialności, umiejętność współdziałania w grupie
  • rozwijanie samooceny dziecka, poprzez wzrost zaufania do siebie,
  • rozwój zdolności muzycznych i kształcenie języka muzycznego małego dziecka,
  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • rozwój poczucia rytmu,
  • rozwój wrażliwości słuchowej,
  • rozwijanie głosu, doskonalenie umiejętności śpiewania.

Dla kogo logorytmika?

  • dzieci ze spektrum autyzmu,
  • dzieci z Zespołem Aspergera,
  • dzieci, przejawiających trudności w rozumieniu schematu własnego ciała, rozumienia zależności występujących w otaczającej go przestrzeni,
  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy,
  • dzieci z wadami wymowy,
  • dzieci przejawiających trudności w kontroli emocji,
  • dzieci nadpobudliwych psychoruchowo,
  • dzieci z zaburzeniami zachowania,
  • dzieci nieśmiałych, skrytych, mających trudności w relacjach z innymi osobami,
  • dzieci, które nie radzą sobie ze stresem,
  • dzieci niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie.
  • dzieci odczuwających przewlekły ból (muzyka łagodzi napięcia).

Umów się na wizytę

Dominika Socha

Dominika Socha

Logorytmika Terapia pedagogiczna Łochowo
Umów wizytę
Marzena Bladzich

Marzena Bladzich

Bydgoszcz Integracja sensoryczna Logorytmika Terapeuta indywidualny
Umów wizytę
mgr Natalia Górka-Pik

mgr Natalia Górka-Pik

Bydgoszcz Logorytmika Neurologopedia Terapeuta indywidualny Terapia karmienia Terapia pedagogiczna Terapia ręki
Umów wizytę
mgr Dorota Witkowska

mgr Dorota Witkowska

Bydgoszcz Komunikacja alternatywna (AAC) Logorytmika Nauczyciel wychowania przedszkolnego
Umów wizytę

Zadzwoń do nas

+48 663 551 294 lub +48 536 517 740