Logorytmika
Czym jest logorytmika?
Logorytmika to program ćwiczeń muzyczno-ruchowych, realizowanych z dziećmi z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania oraz z upośledzonym słuchem lub wzrokiem, ściśle podporządkowanych terapii logopedycznej, zwłaszcza korekcji elementów fonicznych wypowiedzi w obu płaszczyznach: segmentalnej i suprasegmentalnej. Logorytmika jest więc swoistą formą połączenia rytmiki i terapii logopedycznej. Wykorzystuje bowiem możliwość oddziaływania na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową dziecka w ścisłym połączeniu z metodologią pracy logopedycznej. Zajęcia muzyczno – ruchowe mają za zadanie przede wszystkim uwrażliwienie dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy, tj. rytm, melodię, tempo, dynamikę i barwę dźwięku. Logorytmika wyrosła w dużej mierze z założeń rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (1865-1950) oraz metody Carla Orffa (1895-1982), który za podstawę swej koncepcji obrał syntezę słowa, muzyki i ruchu.
Zadaniem ćwiczeń muzyczno-rytmicznych jest wprowadzenie tzw. wewnętrznego ładu i uporządkowania, właśnie poprzez harmonijnie uporządkowany ruch i emocje wypływające z percepcji muzyki. Ćwiczenia rytmiczne zachęcają dziecko do wykonywania ruchów ekonomicznych i uporządkowanych, uczą jednocześnie umiejętności samoopanowania. Wymaga to ogromnej aktywności podejmowanej czynności, a przede wszystkim ćwiczenia, niekiedy wielokrotnych powtórzeń tych samych czynności ruchowych. Zabawy muzyczno-ruchowe kształcąc ruchy całego ciała (makroruchy), wpływają pośrednio na usprawnianie narządów mownych (mikroruchy), gdyż ułatwiają ich ćwiczenie.
Cel zajęć:
- usprawnieniem dzieci z zaburzeniami mowy, wymagających jednocześnie terapii ruchowej, słuchowej i słuchowo-ruchowej,
- uwrażliwienie dzieci na muzyczne elementy mowy,
- rozwijanie umiejętności sprawnego wykonywania ruchu,
- wyrabianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- stymulowanie do sprawniejszego myślenia,
- kształcenie takich cech charakteru, jak zdyscyplinowanie, porządek, aktywność, poczucie odpowiedzialności, umiejętność współdziałania w grupie
- rozwijanie samooceny dziecka, poprzez wzrost zaufania do siebie,
- rozwój zdolności muzycznych i kształcenie języka muzycznego małego dziecka,
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- rozwój poczucia rytmu,
- rozwój wrażliwości słuchowej,
- rozwijanie głosu, doskonalenie umiejętności śpiewania.
Dla kogo logorytmika?
- dzieci ze spektrum autyzmu,
- dzieci z Zespołem Aspergera,
- dzieci, przejawiających trudności w rozumieniu schematu własnego ciała, rozumienia zależności występujących w otaczającej go przestrzeni,
- dzieci z opóźnionym rozwojem mowy,
- dzieci z wadami wymowy,
- dzieci przejawiających trudności w kontroli emocji,
- dzieci nadpobudliwych psychoruchowo,
- dzieci z zaburzeniami zachowania,
- dzieci nieśmiałych, skrytych, mających trudności w relacjach z innymi osobami,
- dzieci, które nie radzą sobie ze stresem,
- dzieci niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie.
- dzieci odczuwających przewlekły ból (muzyka łagodzi napięcia).
Umów się na wizytę
mgr Natalia Górka-Pik
mgr Dorota Witkowska
Zadzwoń do nas
+48 663 551 294 lub +48 536 517 740