Nasze ręce to precyzyjne narzędzia pozwalające nam poznawać świat. Są odpowiedzialne za wiele funkcji. Służą nam jako podczas wykonywania czynności wymagających siły jak np.: popychania czy podnoszenia ciężarów a jednocześnie podczas wykonywania bardzo precyzyjnych i skomplikowanych ruchów jak rysowanie czy pisanie. Taka szeroka specjalizacja kończyn sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To, co czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym, to rozwój kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować i płynnie zakończyć. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców, zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię w stosunku do pozostałych obszarów kory, odpowiadających za ruchy innych części ciała. To wskazuje na ogromne znaczenie funkcjonalne ręki w naszym życiu.,

Jeśli mamy sprawne ręce, potrafimy wykonać dookoła siebie większość czynności, co sprawia, że jesteśmy dużo bardziej niezależni.

Głównym celem prowadzonych zajęć jest m.in.:

  • poprawa czucia głębokiego,
  • dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz ich rozróżnianie (czucie powierzchniowe),
  • wzmocnienie napięcia posturalnego,
  • nauka prawidłowej postawy podczas siedzenia,
  • usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
  • rozwijanie zdolności samoobsługowych,
  • nauka prawidłowego chwytu,
  • usprawnianie umiejętności grafomotorycznych,
  • rozwijanie sprawności funkcji wzrokowych,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie współpracy obu rąk.

Czynników zaburzających i utrudniających pracę ręki jest bardzo wiele, nie zawsze jednak należy ich szukać w samej ręce.

Dla kogo terapia ręki? M.in. dla:

  • dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (rysowanie, pisanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
  • dzieci mających problemy z nauką czynności samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
  • dzieci, które przejawiają wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • dzieci przejawiających obniżoną koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
  • dzieci z obniżoną integracją bilateralną, tj. współpracą obu rąk,
  • dzieci, które wykonują czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
  • dzieci z nieustaloną lateralizacją,
  • dzieci, które nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur,
  • dzieci, które dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.

Zadzwoń do nas

+48 883 077 969 lub +48 530 406 872

Odwiedź nas

Napisz do nas