Zajęcia TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych, to program terapeutyczny skierowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży. Jego celem jest rozwijanie umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz komunikacyjnych. W Centrum Terapi PRO INTEGRIS przeprowadzamy takie treninigi – biorą w nich udział dzieci z Bydgoszczy, Białych Błót, Łochowa, Nakła, Osielska i okolic.
Co to jest TUS?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) ma przede wszystkim poprawić relacje społeczne dziecka, które podczas zajęć uczy się nawiązywania kontaktów, współpracy oraz rozwiązywania konfliktów. Otrzymuje też narzędzia, które pozwolą mu lepiej rozpoznawać i wyrażać swoje emocje i potrzeby. Ćwiczy asertywność, empatię i samokontrolę.
Dowiedz się więcej na temat Treningu TUS dla dzieci z Bydgoszczy, Białych Błót, Łochowa, Nakła, Osielska i okolic.: Trening TUS
Komu może pomóc terapia TUS?
Zajęcia TUS są szczególnie polecane dzieciom i młodzieży neuroróżnorodnej (np. autyzm, zespół Aspergera) oraz trudnościami w sferze społecznej (np. nieśmiałość, agresja, impulsywność). Pomogą, gdy dziecko jest wycofane, nieśmiałe, ma niskie poczucie własnej wartości lub zmaga się z zaburzeniami lękowymi. Poszerzą też umiejętności emocjonalne, rozwiną zdolność samoregulacji dziecka.
Terapia TUS polecane jest również dzieciom, które mają trudności z adaptacją w nowych sytuacjach społecznych (np. związanymi z rozpoczęciem nauki w szkole czy zmianą przedszkola).
Co można osiągnąć dzięki TUS?
Terapia TUS uczy dzieci m.in.:
- utrzymywać kontakt wzrokowy, co pomaga w komunikacji,
- formułować pytania oraz aktywnie słuchać,
- nawiązywać i podtrzymywać relacje z rówieśnikami oraz dorosłymi,
- rozwijać świadomość swoich potrzeb oraz umiejętność komunikowania ich w grupie,
- rozwijać empatię, wrażliwość na emocje i potrzeby innych,
- nawiązywać współpracę i wymianę informacji w grupie,
- dzielenia się, pomagania innym oraz proszenia o pomoc,
- rozwiązywania konfliktów i podejmowania wspólnych decyzji,
- przyjmowania perspektywy drugiej osoby.
Terapia TUS: na czym polegają zajęcia?
Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci to złożony proces, który wykorzystuje różne techniki i metody nauki. Są wśród nich:
- podawanie szczegółowych instrukcji zachowania – dzięki precyzyjnym wskazówkom dziecko uczy się nowych zachowań,
- odgrywanie ról – symulowanie różnych sytuacji społecznych pozwala dziecku na praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności,
- modelowanie zachowań – obserwacja zachowań terapeuty lub innych dzieci jest skutecznym sposobem nauki nowych wzorców,
- terapia poprzez sztukę – malowanie, rysowanie czy muzyka to doskonałe narzędzia do wyrażania emocji i przeżyć.
Kluczowym elementem terapii jest stworzenie atmosfery zaufania i akceptacji. W Pro-Integris dziecko czuje się bezpiecznie, co sprzyja swobodnemu wyrażaniu swoich emocji i myśli. Nasi terapeuci pełnią rolę przewodnika i wspierają dziecko w odkrywaniu własnych możliwości i rozwiązywaniu trudności. Dostosowują metody pracy do jego potrzeb, biorąc pod uwagę wiek, temperament i poziom rozwoju. Grupy są max. sześcioosobowe, a metody ćwiczeń ustalane są po wcześniejszej analizie potrzeb i możliwości uczestników.
Bardzo ważna jest dla nas współpraca z rodzicami, która jest niezbędna do osiągnięcia trwałych efektów terapeutycznych. Dlatego też przekazujemy opiekunom wskazówki dotyczące tego, jak wspierać dziecko w domu.
TUS: zajęcia dla dzieci z Bydgoszczy, Łochowa, Nakła, Szubina i okolic. Dlaczego warto?
Zapraszamy na zajęcia TUS do naszych oddziałów w Bydgoszczy i Łochowie. Nasi terapeuci posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także specjalistyczną wiedzę w zakresie TUS.
Każde dziecko traktowane jest indywidualnie, dlatego opracowujemy cele terapeutyczne, dostosowane do jego potrzeb i możliwości. Wykorzystujemy przy tym szeroki wachlarz technik terapeutycznych oraz tworzymy ciepłą i bezpieczną przestrzeń, w której dzieci czują się swobodnie i chętnie uczestniczą w zajęciach. Regularnie informujemy rodziców o postępach dziecka i wspieramy ich w realizacji zaleceń terapeutycznych.
Terapia dzieci to dynamiczny proces, który wymaga zaangażowania zarówno ze strony dziecka, jak i terapeuty. Dzięki zastosowaniu różnorodnych technik i tworzeniu bezpiecznej atmosfery, dzieci mają możliwość rozwijać swoje umiejętności społeczne i emocjonalne, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w domu, przedszkolu, szkole i w życiu społecznym.