Wybór odpowiedniego przedszkola to decyzja zarówno ważna, jak i często trudna dla rodziców. Nie ma też jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jakie przedszkole jest najlepsze dla dziecka z autyzmem, ponieważ wiele zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości kilkulatka. Na bazie doświadczenia (prowadzimy przedszkole dla dzieci z autyzmem w Bydgoszczy i Łochowie) możemy podpowiedzieć, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

Współpraca między przedszkolem, rodzicami i specjalistami jest niezbędna, aby zapewnić dziecku ze spektrum autyzmu odpowiednie wsparcie. Nauczyciele, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, mogą pomóc w rozpoznaniu trudności dziecka oraz w opracowaniu indywidualnego programu edukacyjnego. Rodzice z kolei są najważniejszym źródłem informacji o dziecku i mogą wspierać nauczycieli w realizacji programu. Wspólnie mogą stworzyć środowisko, w którym dziecko będzie czuło się bezpiecznie i będzie miało możliwość nabywania nowych umiejętności społecznych.

Przedszkole terapeutyczne, integracyjne czy masowe?

Dziecko z diagnozą ze spektrum autyzmu może uczęszczać do przedszkola terapeutycznego, integracyjnego i masowego.

Przedszkola terapeutyczne to placówki specjalistyczne, które oferują intensywną terapię i edukację w małych grupach. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę, która posiada doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Zapewniają indywidualne podejście do każdego dziecka i umożliwiają szybszy postęp w rozwoju.

W przedszkolu integracyjnym dzieci z autyzmem uczą się razem z rówieśnikami neurotypowymi. Mają zapewnione dodatkowe wsparcie w postaci zajęć terapeutycznych i pomocy asystenta. To rozwiązanie pozwala dziecku nabywać umiejętności społecznych i przygotowuje je do funkcjonowania w społeczeństwie.

W niektórych przypadkach, przy odpowiednim wsparciu, dziecko z spektrum autyzmu może uczęszczać do przedszkola masowego. Jednak wymaga to bardzo dobrej współpracy z nauczycielami i często dodatkowej pomocy terapeutycznej.

Na co zwracać uwagę przy wyborze przedszkola dla dziecka z autyzmem?

Wybór odpowiedniego przedszkola dla dziecka zawsze jest trudny. Zależy nam, by dziecko spędzało czas i nabywało nowe umiejętności w miłej i przyjaznej atmosferze. W przypadku dzieci ze spektrum autyzm bardzo ważne jest też wsparcie terapeutyczne. Przy wyborze przedszkola warto więc zwrócić uwagę na:

  • kwalifikację kadry – należy sprawdzić, czy nauczyciele i terapeuci posiadają odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu,
  • wielkość grupy – im mniejsza grupa, tym łatwiej zapewnić indywidualne podejście do każdego dziecka,
  • dostępność terapii, m.in. terapii behawioralnej, zajęć ruchowych,
  • atmosferę (czy jest przyjazna i sprzyjająca rozwojowi dziecka),
  • indywidualny program edukacyjny – przedszkole powinno opracować indywidualny program edukacyjny dopasowany do potrzeb dziecka (np. terapia psychologiczno-pedagogiczna, spotkania z neurologopedą, trening słuchowy Johansena, fizjoterapia),
  • współpracę z nauczycielami – dobra komunikacja między rodzicami a przedszkolem sprzyja rozwojowi terapeutycznemu i edukacyjnemu dziecka.

Wybór przedszkola dla dziecka z autyzmem to indywidualna decyzja, która powinna być podjęta we współpracy z terapeutą dziecka i innymi specjalistami. Nie bez znaczenia jest też stopień nasilenia objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu – im większe są trudności dziecka, tym bardziej specjalistyczne wsparcie będzie potrzebne. Należy też wziąć pod uwagę możliwości finansowe rodziny oraz wiek dziecka (dla młodszych dzieci często lepszym rozwiązaniem jest przedszkole terapeutyczne, natomiast starsze dzieci mogą lepiej odnajdywać się w przedszkolu integracyjnym).

Najważniejsze jest, aby znaleźć miejsce, w którym dziecko będzie czuło się bezpiecznie i będzie mogło rozwijać swoje umiejętności.

Przedszkole dla dziecka z autyzmem w Bydgoszczy i okolicach

Miejscem, które oferuje usługi terapeutyczne i diagnostyczne dopasowane do potrzeb i możliwości dziecka, jest PRO INTERGIS. To przedszkola – w Bydgoszczy i Łochowie – realizujące podstawę programową MEN oraz intensywne działania terapeutyczne dla dzieci z autyzmem.

Przedszkolaki w PRO INTEGRIS codziennie uczestniczą w zajęciach indywidualnych, m.in. terapii integracji sensorycznej (SI). W razie potrzeby dziecko bierze też udział w

  • treningu słuchowym Johansena,
  • komunikacji alternatywnej AAC,
  • fizjoterapii,
  • terapii karmienia
  • mikropolaryzacji mózgu.

Organizujemy też różne zajęcia grupowe, m.in. dogoterapię, zajęcia umuzykalniające, zajęcia ruchowe z elementami gimnastyki i samoobsługi, terapię ręki, arteterapię, bajkoterapię czy relaksację z technikami oddechowymi. Dla oddziałów zerówkowych prowadzimy zajęcia z rozwijania umiejętności szkolnych.

W ramach Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dzieci odwiedzają różne miejsca, m.in. zoo, lodziarnie, okoliczne parki, bibliotekę (posiadają w niej własne karty biblioteczne i regularnie wypożyczają książki). Jeżdżą też komunikacją miejską i biorą udział w wydarzeniach kulturalnych.

Każde dziecko jest dla nas wyjątkowe. Dlatego zespół PRO INTEGRIS składa się z różnych specjalistów, którzy wspólnie tworzą indywidualny program terapeutyczny dla każdego dziecka ze spektrum autyzmu. Dzięki regularnym konsultacjom i śledzeniu najnowszych badań, jesteśmy w stanie zapewnić naszym podopiecznym najlepszą możliwą opiekę. Naszym celem jest rozwój każdego dziecka w jego własnym tempie i zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami.

Organizujemy cykliczne warsztaty dla rodziców, dotyczące rozwoju dziecka, kontynuacji wsparcia dziecka w domu, rozwiązywania trudności występujących w codziennym życiu i żywienia dzieci z wybiórczością pokarmową. Rodzice biorą też udział w spotkaniach zespołu, które organizujemy w ramach diagnozy/ewaluacji lub w odpowiedzi na bieżące potrzeby.

W PRO INTEGRIS rozmawiamy ze sobą językiem potrzeb, praktykujemy komunikację bez przemocy Marshalla Rosenberga (NVC).

Do przedszkola PRO INTEGRIS uczęszczają dzieci z Bydgoszczy, Łochowa i okolicznych miejscowości (takich jak: Szubin, Nakło nad Notecią, Niemcz, Osielsko, Białe Błota).