Odporność psychiczna pomaga o nasz dobrostan. Nie sprawia ona, że przestajemy się stresować czy przeżywać trudniejsze chwile, ale dzięki rozwiniętej odporności psychicznej te kryzysy i trudności mogą być mniejsze i łatwiej jest wracać do równowagi po trudnych doświadczeniach. Jest to konstrukt niejednorodny, składający się z wielu elementów i warstw.

Czy rodzimy się z nią?

I tak i nie . Mówi się o pewnym wrodzonym jej elemencie (m.in. genetycznej pojemności na frustrację i wrażliwości na sensory), czyli pewnych mechanizmach, które pozwalają nam radzić sobie z trudnościami. Wraz z wiekiem zarówno sposób świadomy, jak i nieświadomy kształtujemy naszą oporność psychiczną.

Czy unikanie stresu pomoże ukształtować silną odporność psychiczną?

To zależy Pewien rodzaj stresu będzie wspierał rozwijanie odporności (bo będzie generował nowe wyzwania), jednak kiedy tego stresu będzie zbyt dużo, będzie utrudniać nabywanie nowych doświadczeń i kształtowanie się odporności psychicznej. Dziecko samo zazwyczaj wie, czy stres jest adekwatny do jego możliwości. Odpowiedni stres to taki, z którym dziecko mierzy się w obszarze dobrowolności. Aby nam dorosłym łatwiej było ustalić jaki jest adekwatny poziom stresu u dziecka, musimy obserwować, eksperymentować i przede wszystkim słuchać tego, co dziecko mówi nam (nie tylko werbalnie!) o swoich doświadczeniach i potrzebach.

A więc… obserwujemy, eksperymentujmy i słuchajmy!

Jaką rolę w kształtowaniu odporności psychicznej dzieci mamy my, dorośli?

Od dziecka, które potrzebuje dorosłego (takiego, który będzie mu towarzyszył i zadba o jego poczucie bezpieczeństwa) do dorosłego, który dysponuje szeroką gamą strategii (które pomogą mu zadbać o siebie) jest długa droga. Dlatego ważne jest, abyśmy wspierali nasze pociechy, aby droga ta była jak najbardziej efektywna.

Musimy pamiętać, że nie tylko rozmowy są ważne, ale też momenty, w których to my dorośli korzystamy ze swojej odporności – opiekujemy się sobą i swoimi trudnościami. Wtedy dziecko ma okazje uczyć się poprzez obserwację. Jedną z takich umiejętności jest proszenie o pomoc – jakże ważna w procesie dbania o siebie i radzenia sobie z trudnościami.

Przekonania rodziców o tym, że dzieci powinny być przyzwyczajone do dyskomfortu utrudnia dbanie o ich odporność. Jest to błędne rozumienie dorosłych, że odporność = wytrzymywanie dyskomfortu. Odporność nie polega tylko na kontroli i wytrzymywaniu, jest to bardziej rozpoznawanie swoich potrzeb, dbanie o nie i reagowanie adekwatnie do tych potrzeb, aby pewne rzeczy, które są trudne dla naszego ciała i psychiki nie wydarzyły się. Nie na wszystko mamy wpływ, ale działajmy na to, co możemy zmienić!

Przekonaniami rodziców, pozwalającym na wzmacnianie odporności dzieci, są: to, że dzieci potrafią rozpoznawać swoje potrzeby oraz to, że ufamy temu, co dzieci nam komunikują i bierzemy to pod uwagę. Dzięki temu, kiedy dziecko pokaże nam, że jest dla niego za dużo/za trudno, łatwiej będzie nam mu uwierzyć, a nie wmawiać mu, że na pewno sobie poradzi.

Bądźmy czujni na sygnały, płynące od naszych dzieci!

Konsultacja psychologiczna i pedagogiczna

Umów się na wizytę jeżeli potrzebujesz konsultacji psychologicznej lub pedagogicznej. Nasze Centrum Terapii i Przedszkole działa w Bydgoszczy i Łochowie. Wśród naszych dzieci są mieszkańcy Nakła nad Notecią, Szubina, Osielska, Dobrcza, Strzelec Dolnych i innych miejscowości w okolicach Bydgoszczy.

Źródło:

Rozmowa M. Stańczyk z A. Stein w czasopiśmie Psychologia dziecka (7/2023).